מה זה מאזן בוחן ואיך קוראים אותו

כל עסק, חברה בע"מ, עוסק מורשה או עוסק פטור נדרשים בניהול חשבונות והפקת דוחות באופן מסודר, וחברות נדרשות לעיתים להפיק גם דוח מאזן בוחן לצד דוחות נוספים. בבית התוכנה בינת מספקים לקהל העסקי תוכנות מתקדמות לניהול חשבונות, הכוללות גם הפקת דוח מאזן בוחן.

אז מה זה מאזן בוחן ומהו מאזן בוחן תחת טורי? איך לקרוא מאזן בוחן ואיך מנתחים אותו? על כך יוסבר בקצרה להלן.

מה זה מאזן בוחן?

מאזן בוחן הינו דוח הנהלת חשבונות המפרט את יתרות כרטיסי חשבון חובה וזכות שקיימים בספר החשבונות של החברה, כאשר סיכום צד הזכות נדרש להיות שווה לזה של סיכום צד החובה. דוח זה נועד לאפשר איתור מהיר וקל של טעויות ברישום חשבונאי, עם פירוט מידע אודות הכנסות והוצאות העסק, שכולל למשל כרטסת ספקים, פקודות יומן, כרטסת לקוחות, וכדומה. דוח מאזן בוחן תקין נדרש להיות מאוזן, כך שכל הפקודות בצד של החובה יהיו שוות לכל הפקודות בצד של הזכות.

את דוח מאזן הבוחן לרוב מפיק מנהל חשבונות או רואה חשבון של החברה. הדוח עצמו אינו נדרש בהגשה לרשות המיסים, אולם הוא חיוני בעיקר לעסקים בקנה מידה גדול ועסקים עם היקף פעילות גדול, בהיותו מסייע במניעת טעויות קריטיות. הדוח מספק לחברות אמצעי לבחינת מצבו של העסק, לקבל התרעה על בעיות שונות וכן בקבלת החלטות עסקיות. כמו כן ניתן להכין דוח כזה בכמה דרכים, למשל כדוח יתרות, דוח תנועות, ודוח משולב.

מה זה מאזן בוחן תלת טורי?

מלבד דוח של מאזן בוחן יש גם דוח מאזן בוחן תלת טורי, המשמש לצורכי בקרה ומורכב מיתרות פתיחה ויתרות סגירה וכל התנועות שבוצעו בתקופה נתונה. למעשה, מאזן בוחן תלת טורי משלב בתוכו דוח מאזן בוחן תנועות ומאזן בוחן יתרה, עם טבלאות בהן מרוכזים כל כרטיסי החשבון וסכום היתרה שלהם מתחילתה של תקופה נדונה ועד סיומה. בדוח מאזן בוחן תלת טורי כל זוג טורי של זכות וחובה נדרש להיות עם סכומים שווים.

איך לקרוא מאזן בוחן ואיך מנתחים אותו?

ניתוח מאזן בוחן מספק מידע על אופן ניהול התחייבויות של החברה ורמת יעילות השימוש בנכסים שלה. הדוח מאפשר לחברה להבין איך היא מממנת את הנכסים שלה, בין אם מהון בעלים או הלוואות. ככזה הוא מספק גם מידע למשקיעים ובעלי חוב, עם הבנה של רמת סיכון המשמשת לחישוב של ריביות הנגבות עבור הלוואות ותשואות. כפועל יוצא מכך יש חשיבות רבה להבנת דוח מאזן בוחן, לצד דוח רווח והפסד ודוח תזרימים, בהיותו מעניק הבנה יותר מדויקת ומקיפה אודות מצבה הפיננסי של החברה.

הקריאה עצמה דורשת להבין את מרכיביו, הכוללים:

  • התחייבויות- חובות של החברה לבעלי חוב וספקים, לרבות כסף שהחברה לוותה מבנקים, תשלומים שעדיין לא שולמו עבור חומרי גלם, ציוד וסחורות, כסף שהעסק חייב לספקים, וכדומה.
  • נכסים- משאבים ממשיים של העסק, לרבות אגרות חוב ומניות, מזומן, חומרי גלם, מוצרים, ציוד, מבנים, קרקע, חשבונות חיוב של לקוחות, ועוד.
  • הון בעלים- הון אשר נמדד כשווה ליתרה לאחר שהופחתו מכל הנכסים סך של כל ההתחייבויות.

 

הדוח עצמו מורכב מהצגה בצד אחד של נכסים ומצד שני הון הבעלים וההתחייבות של העסק. את הדוח קוראים משני הצדדים שלו, הווה אומר שסך כל הנכסים שווה לסך כל הון בעלים בתוספת כל ההתחייבויות של העסק. כך מתקבל דוח המציג את מידת ההשקעה של החברה בנכסים וסוג הנכסים שיש לחברה, ואת החלק של כספי החברה שמקורו בהון בעלים ושמקורו בהתחייבויות.

להזמנת תוכנת ניהול חשבונות

להזמנת תוכנת ניהול חשבונות מתקדמת הכוללת גם הפקת דוח מאזן בוחן, ולקבלת עוד מידע וייעוץ מקצועי בנושא, צרו קשר עם חברת בינת בטלפון 03-7361150.

דילוג לתוכן