איך מנהלים פרויקט?

נדרשים לנהל פרויקט עסקי? מחפשים מערכת לניהול פרויקטים מתקדמת וחכמה? בבית התוכנה בינת יספקו לכם מערכת ERP עם מודולים מיוחדים וייעודים לניהול פרויקטים, יעילים ונוחים לשימוש.

המשמעות של ניהול פרויקטים

ניהול של פרויקטים עוסק בתכנון, בקרה וביצוע של מיזם בפרק מוגדר של זמן, עבור פיתוח וייצור של שירות או מוצר מסוים, ולרוב יש בפרויקטים אלמנט מסוים של חוסר ודאות ושל סיכון. הפרויקטים עצמם יכולים להתקיים במגוון ענפים וארגונים, כאשר לכל פרויקט יש מטרה, יעד, לוחות זמנים ותקציב משלו. מדובר בתהליך מקצועי המערב צוותי עובדים שונים בארגון, שמנוהל באופן מסודר עם כמה שלבים של תכנון וביצוע ידועים מראש.

שלבי הפרויקט

ניהול פרויקט מוצלח מורכב משלבים שונים של תכנון וניהול בפועל, המשתנים בהתאם לתחום העיסוק, סוג והיקף הפרויקט. למשל, שלבים בניהול פרויקט יכולים להיות:

  • שלבי תכנון פרויקט מתחילים בבחינה של הרעיון המעשי ובאם מדובר בפרויקט כדאי. כמו כן תכנון של פרויקט דורש לאפיינו, עם הבנת המשימות השונות שיש לבצע במהלכו. בשלב התכנון ייקבעו לרוב לוחות זמנים עבור כל שלבי הפרויקט, וכן תוכן רשימת תעדוף של משימות, עם הבנה ובחירה של משאבים לכל שלב, בחינת תקציב, כוח עבודה, חומרי גלם וכדומה.
  • תוכניות עבור הפרויקט יכולות להיות בקשת רחבה של נושאים, לרבות תוכניות שיש לבצע או תוכניות של לוחות זמנים, וכן חלקות עבודה, הערכת עלויות לכל שלב, הערכת סיכונים, ועוד.
  • שלבי ניהול פרויקט בפועל מתחילים בעירוב כל הצוותים שנוטלים בו חלק, עם חלוקה של משימות שונות לכל צוות ולכל עובד, בחינה מחודשת של הגדרות אפיון, וקביעת מועדים לתחילת הפרויקט ושלביו השונים.
  • ביצוע הפרויקט עצמו נחלק אף הוא לשלבים שונים, עם בחינת עמידה במשימות השונות וחלוקה מחודשת של זמנים ומשאבים במידת הצורך. כמו כן, במידת הצורך נבחנות דרכים אחרות לביצועם של שלבים שונים בפרויקט.
  • בסיום הפרויקט התוצאות שלו עוברות לבחינה במחלקת בקרת איכות לאיתור בעיות ותקלות שונות שיכולות להיות בשירות או במוצר, ולא אחת יש צורך לבצע עוד סבב של תיקונים עד לקבלת אישור סופי עבורו. כמו כן, בסיום הפרויקט מופקים דוחות עם מסקנות לניהולו באופן טוב יותר בפעם הבאה.

 

ניהול לוחות זמנים של פרויקט

חשוב להבין כי כל מרכיב בפרויקט נחלק למרכיבי משנה מפורטים שיש לקחת בחשבון. למשל, אחד הנושאים החשובים בניהול פרויקט הינו לוחות הזמנים, החל משלב הרעיון והתכנון ועד לשלבי ביצוע וסיום. לוחות זמנים של פרויקטים הינם דינאמיים ויכולים להשתנות לאורכו של הפרויקט עקב סיבות ואילוצים שונים. לכן, בכדי שלוחות הזמנים יתנהלו כמו שצריך, יש צורך בגורם שיהיה אחראי עליהם שייצר הגדרה של שלבים שיש לקבוע עבורם לוחות זמנים, תוך הבנת משמעותם.

בין היתר יש להחליט על מועד התחלתו של הפרויקט בהתאם לתזרימי כספים או נתונים אחרים. כמו כן יש להבין מה יהיה אורך הפרויקט, מה שישפיע גם על העלויות שלו ויקבע את התקציב שלו. בנוסף, שינוי בלוח זמנים של שלב מסוים לא אחת דרוש לשנות לוחות זמנים של שלבים נוספים, עם הערכה מחודשת של עלויות הפרויקט.

בכדי לייעל את תהליך ניהול לוחות זמנים של הפרויקט ופרמטרים נוספים, מקובל בימינו לנהל פרויקטים באמצעות תוכנות מתקדמות מתאימות.

השימוש במערכת לניהול פרויקטים

ניהול נכון של פרויקט מתמקד בניהול אפקטיבי ובשליטה, המושגים על ידי תכנון מלא של הפרויקט עם כל נתון רלוונטי ועם כל גורם שישפיע על התנהלותו בפועל, לרבות ניהול שוטף האוסף ומרכז מידע בזמן אמת, והתאמות לשינויים המתרחשים בשטח. כמו כן, ניהול פרויקט דורש להתמקד בנתוני מפתח, עם התאמה של כלי הניהול והעבודה לצורכי ומאפייני הארגון.

בכדי לממש צרכים אלו יש חשיבות רבה לניהול הפרויקט עם מערכת מתקדמת, שמאפשרת לשלוט בכל רכיבי הפרויקט, משלבי תכנון לביצוע, עם ריכוז במקום אחד של כל הנתונים ותוכנה שיש לה ממשק פשוט ונוח לשימוש. המערכת כוללת בין היתר מסמך ניהול פרויקטים, ניהול ובקרה של תקציב הפרויקט, ממשק המרכז את נתוני הפרויקט, ניהול לוגיסטיקה ורכש, ניהול לוחות זמנים, תשתית לניהול אירועים שוטפים, ועוד.

מכיוון שארגונים הם דינאמיים וכל אחד מהם צומח אחרת, יש חשיבות רבה לבחירת תוכנה שיודעת להתאים עצמה גם בזמן אמת לנתוני וצורכי הארגון, מעניקה כלי המסייע באופן ניכר לאיסוף נתונים, ומפנה את מנהל הפרויקט לפעולות הניהול עצמו, תכנון, ניתוח אנליטי ובקרה.
כך, מערכת ניהול מתאימה מונעת טעויות ותקלות, מאפשרת למנהל הפרויקט במקום לכבות שריפות לראות את הפרויקט בזווית רחבה עם צפייה מראש של מכשולים ואתגרים, ולתכנן אמצעים למניעתם.

להזמנת מערכת לניהול פרויקטים

להזמנת מערכת לניהול פרויקטים חכמה ומתקדמת ולקבלת עוד מידע וייעוץ מקצועי בנושא, צרו קשר עם חברת בינת בטלפון 03-7361150.

 

דילוג לתוכן